Milliyet Ege 23.03.2008
İsÂlam diÂni ile deÂmokÂraÂsiÂnin ilişÂkiÂsiÂni araşÂtıÂran ilaÂhiÂyatÂçı Dr. AbÂdulÂlah MaÂnaz’a göÂre; kenÂdiÂleÂriÂne deÂmokÂraÂtik hakÂlaÂrın taÂnınÂmaÂdıÂğınÂdan yaÂkıÂnan İsÂlamÂcı örÂgütÂler ikÂtiÂdaÂra gelÂdikÂleÂrinÂde, muÂhaÂlifÂleÂriÂne karÂşı deÂmokÂraÂsiÂyi uyÂguÂlaÂma koÂnuÂsunÂda ilÂginç yoÂrumÂlar geÂtiÂriÂyor. (DünÂyaÂda ve TürÂkiÂye’de SiÂyaÂsal İsÂlamÂcıÂlık, IQ KülÂtür SaÂnat YaÂyınÂcıÂlık)
MıÂsır’daÂki MüsÂlüÂman KarÂdeşÂler örÂgüÂtüÂnün ileÂri geÂlen liÂderÂleÂrinÂden HaÂsan El HuÂdeyÂbi, önÂceÂden çok parÂtiÂli sisÂteÂmin kaÂbul ediÂleÂceÂği beÂlirÂtilÂmeÂsiÂne karÂşın, “KoÂmüÂnist ve HıÂrisÂtiÂyan KıpÂtiÂleÂre parÂti kurÂma izÂni veÂriÂleÂcek mi?” soÂruÂsuÂnu şöyÂle yaÂnıtÂlar: “KoÂmüÂnistÂleÂre, dinÂden uzakÂlaÂşan bir parÂti kurÂdukÂlaÂrı için hoşÂgöÂrüyÂle baÂkıÂlaÂmaz. KiÂliÂse de, HıÂrisÂtiÂyan KıpÂtiÂler için parÂti göÂreÂviÂni üstÂleÂniÂyor, onÂlaÂrın parÂtiÂye ihÂtiÂyaçÂlaÂrı yokÂtur.”
İran’ın AnÂkaÂra BüÂyüÂkelÂçiÂsi MuÂhamÂmed RıÂza BağÂheÂri deÂmokÂraÂsi anÂlaÂyışÂlaÂrıÂnı şöyÂle ifaÂde eder: “AdayÂlaÂrın baÂzı özelÂlikÂleÂre haÂiz olÂmaÂsı geÂreÂkiÂyor: TahÂsil duÂrumÂlaÂrı, esÂki reÂjiÂme bağÂlı olÂmaÂmaÂlaÂrı ve İran’ın İsÂlaÂmi reÂjiÂmiÂne olan bağÂlıÂlıkÂlaÂrı…”
8 Mart 1996 seÂçimÂleÂrinÂde başÂvuÂran 5 bin adayÂdan yakÂlaÂşık 2 bin taÂneÂsiÂnin adayÂlıÂğı kaÂbul edilÂmeÂdiÂğinÂde BüÂyüÂkelÂçi buÂnu da doÂğal karÂşıÂlar.
Prof. Dr. HayÂredÂdin KaÂraÂman’a göÂre ise…
“İsÂlam’ın haÂkim olÂduÂğu bir sisÂtemÂde İsÂlam dıÂşı yaÂşanÂtıÂnın topÂlum içeÂriÂsinÂde varÂlıÂğıÂna müÂsaÂade edeÂmezÂsiÂniz. AnÂcak, topÂluÂmu raÂhatÂsız etÂmeÂdiÂği ve köÂtü örÂnek olÂmaÂdıÂğı süÂreÂce İsÂlaÂmi düÂzen ferÂdin inanÂcıÂna ve yaÂşanÂtıÂsıÂna müÂdaÂhaÂle edeÂmez. AkÂsi takÂdirÂde müÂdaÂhaÂle kaÂçıÂnılÂmaz olur.”
PeÂki CumÂhurÂbaşÂkaÂnıÂmız ne deÂmiş?
“ÖzÂgürÂlüÂğü ve yaÂsaÂlaÂrı bir alet giÂbi öne süÂreÂrek, uluÂsun en küÂçük bir yaÂraÂrıÂnı biÂle tehÂliÂkeÂye atÂmak hakÂkıÂna hiç kimÂse saÂhip deÂğilÂdir. YaÂkın taÂriÂhiÂmizÂde ve esÂki zaÂmanÂlarÂdaÂki giÂbi dinÂleÂrin; zorÂba hüÂkümÂdarÂlaÂrın, raÂhipÂleÂrin ve çıÂkar sağÂlaÂyanÂlaÂrın elinÂde bir basÂkı araÂcı olÂmaÂsıÂna çaÂğıÂmızÂda keÂsinÂlikÂle izin veÂriÂleÂmez ve hoş göÂrüÂleÂmez. SıÂnırÂsız biÂreyÂsel özÂgürÂlük ve kiÂşiÂsel çıÂkar peÂşinÂde olanÂlar, kenÂdi emelÂleÂriÂni, çıÂkarÂlaÂrıÂnı uluÂsun yükÂsek çıÂkarÂlaÂrı ve özÂgürÂlüÂğünÂden üsÂtün tuÂtanÂlarÂdır. SıÂnırÂsız kiÂşiÂsel özÂgürÂlükÂler, kiÂşiÂsel çıÂkarÂlar, uyÂgar ve düÂzenÂli topÂlumÂlaÂrı, devÂletÂleÂri yıÂkaÂrak anarÂşiÂyi ve çoÂğunÂlukÂla da zorÂbaÂlıÂğı yaÂraÂtır.”
HanÂgi CumÂhurÂbaşÂkaÂnıÂmız mı? BiÂrinÂciÂsi… (CumÂhuÂriÂyet SavÂcıÂlaÂrıÂna SesÂleÂniş, 9 Ekim 1925)
(Prof. Dr. ÜlÂgen ZeÂki Ok’un kaÂleÂminÂden, ulÂgeÂnok@ulÂgeÂnok.net)